Tato webová stránka používá cookies

Pro zlepšení služeb používáme cookies. Některé z nich jsou k fungování těchto stránek nezbytné, o některých však můžete rozhodnout sami. Přečtěte si více o tom, jak cookies používáme a jak je můžete případně odmítnout.

Deset nejčastějších chyb při implementaci e‑learningu ve firmě

Deset nejčastějších chyb při implementaci e‑learningu ve firmě

Deset nejčastějších chyb při implementaci e‑learningu ve firmě

10 nejčastějších chyb při implementaci e‑learningu ve firmě

(aneb proč dobré úmysly někdy nestačí a na co si dát pozor)

Zavádění e‑learningu může na první pohled působit jednoduše. Stačí vybrat vhodný LMS, připravit několik kurzů a pustit vše do ostrého provozu. Jenže realita bývá složitější. Firmy občas narazí na problémy, které zhatí i sebelepší projekt. Níže popisujeme deset nejčastějších chyb, na které je dobré si dát pozor, pokud chcete e‑learningu opravdu zajistit hladký průběh a hlavně výsledky.


1. Nedostatečná analýza potřeb

Spousta firem se rozhodne pro e‑learning, protože „to dělají i ostatní“, nebo mají pocit, že je to levnější a praktičtější než klasické školení. Často však zapomenou důkladně promyslet, co přesně chtějí pomocí e‑learningu dosáhnout. Důsledkem bývá nákup robustního řešení, jež nabízí tuny funkcí, ale reálně není plně využito. Nebo se naopak pořídí jednoduchý systém, který postrádá důležité pokročilé moduly, potřebné například pro certifikace nebo pokročilou analytiku.

Pokud si na začátku neuděláte jasnou představu o cílech, je těžké určit, co vlastně od e‑learningu očekáváte. Kolik uživatelů se bude školit? Jaké typy kurzů (povinná školení, odborné moduly, soft‑skills) budete nabízet? A jaká je kapacita vašeho týmu, abyste vše udrželi aktualizované a funkční? Odpovědi na tyto otázky vám pomohou ušetřit značné výdaje i pozdější zklamání.


2. Chybějící podpora vedení

Mnoho e‑learning projektů odstartuje skvěle, ale postupně se vytratí zájem. Jedním z důvodů je, že vedení firmy nevidí vzdělávání jako strategickou prioritu. Když pak zaměstnanci registrují nezájem shora, vnímají e‑learning spíše jako nechtěnou povinnost, kterou je potřeba „odklikat“.

V ideálním případě by měl top management aktivně komunikovat význam vzdělávání. Pokud manažeři sami dají najevo, že si výsledky z kurzů prohlížejí, a třeba i vyzdvihnou úspěšné absolventy, lidé vnímají e‑learning jako reálně důležitou aktivitu. Naopak bez této podpory projekt většinou zůstane na bedrech HR oddělení, které marně přemlouvá kolegy, aby se vůbec přihlásili.


3. Příliš složité uživatelské prostředí

I ten nejlépe navržený kurz zůstane ležet ladem, pokud se k němu uživatel nedokáže pohodlně dostat. Někdy stačí méně přehledná hlavní stránka LMS, nepřeložené položky v menu nebo zmatené ovládání a lidé to raději vzdají. Když se ke všemu ještě několikrát stane, že se jim ztrácí výsledky testů nebo se kurz nenačte v požadovaném prohlížeči, netrvá dlouho a e‑learning si vyslouží pověst „dalšího nepovedeného IT nástroje“.

Prakticky žádná firma nestojí o to, aby musela pořádat interní školení na to, jak by se měl zaměstnanec školit. Proto se vyplatí otestovat LMS na malé skupině uživatelů s různou úrovní počítačových dovedností. Zpětná vazba vám prozradí, jak lidé vnímají přehlednost rozhraní, a zároveň vám dá dostatek času k drobným úpravám před spuštěním pro celou firmu.


4. Podceňování role motivace

Zavést e‑learning neznamená, že se zaměstnanci automaticky pustí do kurzů s nadšením. Řada lidí se po práci stará o rodinu, má jiné koníčky nebo si chce odpočinout. Pokud navíc nemají pocit, že je kurz důležitý, vytrácí se důvod, proč by mu věnovali čas a pozornost. Proto je klíčové nastavit motivaci – může mít různé podoby, od interních certifikátů přes slevy na firemní benefity až po možnost rychlejšího postupu v kariéře.

Další motivací může být herní prvek (gamifikace), který dává smysl hlavně tehdy, když to odpovídá firemní kultuře. Některé firmy mají úspěch s body, odznaky a žebříčky, které zvyšují soutěživost a chuť překonávat kolegy. Jinde to naopak působí dětinsky. Najít správnou rovnováhu motivace je tedy trochu alchymie, která ale může mít na zapojení zaměstnanců velmi pozitivní dopad.


5. Nevhodný obsah a příliš teorie

Stává se, že e‑learning končí jen u teoretických výkladů s minimem názorných příkladů nebo interaktivních prvků. Zaměstnance pak zbytečně zatěžuje dlouhými texty, které nejsou dobře strukturované, a navíc jim chybí možnost zkoušet si nové informace prakticky. Účastníci kurzu tak mohou získat pocit, že „tohle je pro ně stejně k ničemu“, a studium rychle vzdají.

Pokud chcete, aby lidé vnímali kurz jako užitečný, zapojte do obsahu reálné situace z firemní praxe. Když třeba školíte prodejní dovednosti, ukažte scénáře rozhovorů se zákazníky – ideálně formou krátkých videí nebo interaktivních simulací. Výsledkem bude nejen větší zaujetí, ale často i lepší zapamatování klíčových informací.


6. Slabá zpětná vazba z testování

Bez možnosti ověřit, zda si zaměstnanec látku osvojil, může e‑learning skončit jen jako „proklikaný obsah“. Mít v kurzu kvízy, testy či krátké úkoly je důležité, aby jednak účastníci měli důvod se zamyslet a jednak firma dostala přehled o jejich reálném zapojení. Typickým příkladem jsou testy s výběrem odpovědí nebo otevřené otázky, které navíc pomohou zmapovat, kde přesně uživatel tápe.

Zpětnou vazbu by ale nemělo dostávat jen vedení – i samotný účastník potřebuje vidět, jak si vedl. Pokud kurz skončí a člověk se nedozví, co udělal špatně, těžko se poučí do budoucna. Právě proto je ideální, když LMS umožňuje obratem zobrazovat, v čem byl konkrétní problém a jaká je správná odpověď.


7. Ignorování názoru uživatelů

Spuštěním e‑learningu to nekončí. Uživatelé (obzvlášť ti kritičtější) vám často rádi řeknou, že se jim kurz načítá pomalu, že jim chybí určitá funkce, případně že obsah není aktualizovaný. Pokud se firma o tyto reakce nestará, může se stát, že si zaměstnanci vytvoří nepříznivý názor na celý e‑learning, který se pak těžko mění.

Proto je dobré mít nastavený kanál pro zpětnou vazbu, ať už jde o integrované hodnocení každého kurzu, pravidelná setkání nebo krátké dotazníky. Když uživatelé vidí, že jejich komentáře skutečně někdo řeší, začnou i kurzům víc důvěřovat a celkově je berou jako smysluplnou součást své práce.


8. Přetěžování „IT“ týmu

Implementace e‑learningu je často považována za projekt IT oddělení. Jenže IT už tak obvykle zajišťuje spoustu dalších procesů, od správy hardwaru přes správu serverů až po řešení bezpečnostních incidentů. Když jim přidáte LMS, který potřebuje pravidelné aktualizace, integrace, řešení dotazů od uživatelů a další věci, je velmi pravděpodobné, že vám úplně nepoděkují.

Už při plánování je proto vhodné zhodnotit, jestli má vaše IT oddělení dostatečnou kapacitu e‑learning spravovat, nebo jestli nebude rozumnější pověřit tím konkrétního člověka (často z HR) či si najmout externího konzultanta nebo firmu. Hlavně by mělo být jasné, kdo nese za provoz a úspěch e‑learningu zodpovědnost.


9. Chybějící pilotní provoz

Nadšení z nového systému může vést k tomu, že se spustí všem naráz bez předchozího testování v menším měřítku. Jenže pilotní provoz dokáže zachytit různé technické i obsahové nedostatky, aniž by to způsobilo velké škody. Taková testovací fáze s omezenou skupinou dobrovolníků navíc pomůže vyladit i drobnosti, jako jsou navigační prvky, texty e‑mailových pozvánek nebo vizuální prvky kurzu.

Bez pilotu se pak může stát, že se vám polovina firmy nahrne do systému ve stejný den a hned narazí na chyby, dlouhé odezvy, možná i nedostatky v obsahu. Negativní dojem z úvodního spuštění se už těžko napravuje, protože se lidé budou bránit se do podobného „nedodělaného“ nástroje opakovaně přihlašovat.


10. Absence dlouhodobého plánu rozvoje

Některé firmy vnímají e‑learning jako jednorázový projekt: spustí platformu, nahrají do ní několik kurzů a očekávají, že je hotovo. Jenže vzdělávání je nekončící proces. Kurzy je potřeba průběžně aktualizovat a doplňovat, aby zůstávaly relevantní. Systém se časem rozrůstá, je nutné řešit pokročilejší reporting, integrace nebo nové výukové formy, jako je třeba microlearning, virtuální realita či v poslední době - zapojení AI.

Pokud chybí dlouhodobá strategie, může se e‑learning za rok nebo dva stát zastaralým skladištěm informací, které se nijak nevyvíjí. A to pak vede k neefektivnímu vzdělávání. Mít jasný plán rozvoje – například vyhrazený rozpočet a plán na tvorbu nových kurzů, určený tým lidí, kteří se starají o kvalitu obsahu, a pravidelnou evaluaci výsledků – je proto klíčové.


Chcete se těmto chybám vyvarovat?

Zavést e‑learning není tak jednoduché, jak by se mohlo zdát, ale pokud se vyhnete výše zmíněným chybám, dokážete nastavit firmě moderní a efektivní vzdělávání, které lidem přinese skutečný užitek. Zásadní je nezanedbat úvodní přípravu, nepodcenit motivaci a feedback od samotných uživatelů a hlavně myslet na to, že vzdělávání se má do firemní kultury postupně integrovat, ne zůstat jednorázovou akcí.

Chcete-li mít přehled o tom, jaké LMS systémy jsou na trhu a které by mohly vyhovovat vašim potřebám, podívejte se do Katalogu LMS. Najdete tam informace o funkcích, licenční politice i možnostech provozu a podpory jednotlivých LMS. Díky tomu se vyhnete unáhleným rozhodnutím a můžete lépe naplánovat úspěšnou implementaci, jež dlouhodobě zvýší kvalitu vzdělávání ve vaší firmě.

Pokud z toho už teď máte velkou hlavu, můžete nás kontaktovat a rádi vám s výběrem i zaváděním nového LMS do vaší společnosti pomůžeme.

Další články

Otevřené standardy v e-learningu: Proč investovat do interoperability image
Otevřené standardy v e-learningu: Proč investovat do interoperability
Learning Experience Platform (LXP): Revoluce v uživatelské přívětivosti LMS image
Learning Experience Platform (LXP): Revoluce v uživatelské přívětivosti LMS
xAPI a budoucnost datového sledování v e-learningu image
xAPI a budoucnost datového sledování v e-learningu
Pokročilé LMS funkce: Od gamifikace až po adaptivní učení image
Pokročilé LMS funkce: Od gamifikace až po adaptivní učení
LRS (Learning Record Store): Co to je a proč ho vaše LMS může potřebovat image
LRS (Learning Record Store): Co to je a proč ho vaše LMS může potřebovat

Našli jste v článku chybu? Máte tip na další téma?

Dejte nám o tom vědět.
Napište nám

Potřebujete pomoci s výběrem LMS?

Výběr vhodného vzdělávacího systému bývá nelehký úkol. Rádi vám s výběrem poradíme. Nechte si od nás vypracovat analýzu potřeb na míru. Společně najdeme nejvhodnější řešení.

Kontaktujte nás